“Met aandacht eten zorgt

voor meer genieten en minder snoepen,

langzaam zonder te diëten val ik af.”

Geen honger en toch gaan eten?

"Als honger niet je probleem is, is eten niet de oplossing".

Deze quote is niet van mijzelf, maar is heel herkenbaar voor mensen die een haat/liefdeverhouding hebben met eten. 
Misschien doe jij dat ook wel. Dat je gaat eten terwijl je geen honger hebt
Nadat je gesnoept hebt, constateer je echter dat het probleem er nog steeds is.
Bovendien heb je er een probleem bijgekregen. Je baalt van jezelf, omdat je toch meer hebt gegeten dan je van plan was.

Kleine test

Hoe herkenbaar zijn de volgende uitspraken voor jou?

  • Heb jij de neiging hebt om iets te gaan eten/snoepen/snaaien terwijl je niet echt honger hebt, maar bijvoorbeeld een onrustig gevoel over je hebt?
  • Neem jij je elke ochtend voor om het vandaag anders/'goed' te gaan doen en blijkt dan gedurende de dag dat het toch niet gelukt is?
    Beschouw je de dag dan als mislukt en neem je je vervolgens voor om het morgen weer opnieuw te proberen?
  • Heb jij vaak het gevoel dat eten sterker is dan jij en je gewoon die koekjes/chips/chocola moet opeten en word je pas weer rustig als het op is?
  • Vind je het lastig om gedurende de dag rustmomenten te creëren en heb je vaak het gevoel dat je tijd te kort hebt?
  • Heb je vaak iets aan te merken op je uiterlijk en focus je je op die lichaamsdelen die niet goed genoeg zijn in jouw ogen?

Als je op de meeste van deze vragen "ja" hebt geantwoord, en je hebt daar last van dan is het de moeite waard om eens te overwegen om daar iets mee te gaan doen.
In je eentje is het erg moeilijk om uit deze vicieuze cirkel van hoe jij omgaat met eten te komen.

In groepsverband werkt het heel motiverend om in kleine stappen goede resultaten te bereiken.
Ik citeer hieronder een paar uitspraken van deelnemers uit de cursus mindfulness en eten/afvallen, zodat je enig idee krijgt wat je zoal kunt bereiken om meer grip te krijgen op je eetgedrag.

Ervaringen van cursisten

1. Waar gaat deze cursus over?

  • "De cursus gaat over bewust omgaan met mijn lijf. Het geeft me inzicht in waarom ik eet als ik geen honger heb. Dat er blijkbaar een andere behoefte is".
  • "Van alleen worstelen naar samen inzicht krijgen in je werkelijke behoeftes en hoe die samenhangen met je eetgedrag. Vervolgens leer je daar stapje voor stapje iets mee te doen in je eigen tempo".
  • "Dat je meer leert stilstaan bij wat je voelt en meer uiting leert te geven aan wat je echt wil".

2. Wat heb je geleerd in deze cursus?

  • "Ik heb de strijd met mijn lichaam opgegeven en zit daardoor veel lekkerder in mijn vel".
  • "Ik ben dichter bij mijn gevoel gekomen en sta daar nu veel meer bij stil"
  • "Ik weet nu hoe ik de draad weer kan oppakken en hoe ik kan veranderen. Een dag is nooit mislukt, dus ik hoef niet te wachten tot morgen of maandag".
  • "Ik weet nu het verschil tussen voeden en vullen en kan daar dan ook naar handelen".

3. Wat doe je nu anders sinds je de cursus gedaan hebt?

  • "Als ik thuiskom uit mijn werk, ga ik eerst even zitten, wat lezen en tot rust komen met een kop thee, i.p.v meteen door te hollen en te gaan snaaien tijdens het eten koken".
  • "Ik neem nu mijn rustmomenten gedurende de dag".
  • "90% van de maaltijden aan tafel, zonder afleiding van tv of iets anders".
  • "Minder op de weegschaal, waardoor mijn stemming niet meer bepaald wordt door mijn gewicht".
  • "Ik herken mijn valkuilen beter en weet alternatieven te gebruiken bij onrustige gevoelens i.p.v. het weg te eten".
  • "Ik stop met eten als ik vol zit, ook al is mijn bord nog niet leeg".
  • "Meer dankbaar te zijn voor de dingen die goed gaan en daar dagelijks bij stil te staan".

Oplossing

Op welke momenten ga jij eten terwijl je geen honger heb?
Maak eens een lijstje voor jezelf, zodat je meer inzicht krijgt in de momenten waarop je dit doet en wat er dan eventueel aan de hand is.
Op deze manier krijg je meer inzicht in het verband tussen je emoties en je eetgedrag.
Door je hiervan bewust te worden, zet je al een eerste stap.
Bedenk dan wat je werkelijke behoefte is of wat het werkelijke probleem is en geef daar gehoor aan i.p.v. iets te gaan eten.

Natuurlijk is dit makkelijker gezegd dan gedaan, daarom kan ik me ook voorstellen dat je je afvraagt hoe je dat dan in de praktijk kunt gaan doen.
Ben je na het lezen van deze mailing nieuwsgierig geworden en ben je benieuwd of dit ook iets voor jou kan zijn?
Vraag dan een gratis, vrijblijvend kennismakingsgesprek aan van 30 minuten, live of per telefoon.

 

Word je onrustig nadat je deze mailing hebt gelezen en heb je de neiging om te gaan eten/snoepen, laat dan je reactie hieronder achter en ik zal je feedback geven.

 

 

Karen van den Brink

Ik weet zelf hoe het is om gestrest door het leven te gaan en juist geen balans te hebben. Ik was altijd hard aan het werk, snoepte te veel en ging te laat naar bed. Nee zeggen kon ik niet en ik had altijd het gevoel dat ik tijd te kort had.

Door een verscheidenheid aan opleidingen en cursussen gecombineerd met mijn eigen ervaringen kan ik mijn missie uitdragen en anderen ook coachen naar een gezonde en inspirerende leefstijl.

Plaats hier je reactie!

Dit veld graag vullen!
Dit veld graag vullen!
Dit veld graag vullen!
38.8 970 25