“Met aandacht eten zorgt

voor meer genieten en minder snoepen,

langzaam zonder te diëten val ik af.”

Mindfulness en hoe dat kan helpen bij afvallen

Mindfulness en afvallen

 

Wat heeft mindfulness met afvallen te maken?
Een vraag die mij regelmatig gesteld wordt.

Een hele korte omschrijving van mindfulness is dat je met je aandacht bij dit moment bent, je bent in het hier en nu.
Je kijkt dan op dat moment hoe het met je gaat, wat je voelt, wat je denkt zonder daar een oordeel over te hebben.

Mensen die druk bezig zijn met afvallen en bijvoorbeeld een (streng) dieet volgen, zijn juist vaak bezig met de dingen die al gebeurd zijn of nog moeten komen.
Ze zijn in het verleden bezig door te balen over het feit dat ze gisteravond te veel gesnoept hebben.
Of juist in de toekomst en bedenkend wanneer en wat ze weer zullen gaan eten. 
Of op welke dag ze weer vol goede moed zullen gaan starten met het zoveelste dieet.

Heel veel energie gaat dan zitten in terugdenken, balen over jezelf en je eetgedrag of hoe het nu allemaal verder moet.

Met mindfulness kijk je naar hoe de situatie op dat moment is.
Als je beter leert te luisteren naar je 'innerlijk weerbericht' leer je beter te luisteren naar je behoeftes op dat moment.

Als je dan inderdaad (buik) honger hebt, kun je vervolgens als strategie, gaan eten.
Als je op zo'n mindfulnessmoment echter merkt dat je moe bent, kun je beter niet de strategie eten gaan toepassen, maar naar bed gaan of uitrusten.

Door dagelijks momenten van aandacht toe te passen, leer je beter te luisteren naar de signalen van je lichaam en je werkelijke behoeftes. 
Als je daar dan ook concreet iets mee doet, zul je op den duur merken dat je meer in contact komt met je lichaam.
Een gevolg kan dan zijn dat je ook kunt afvallen of meer kunt accepteren hoe je lichaam eruit ziet.

Deelnemers aan het woord

"Met de cursus mindfulness en eten/afvallen leer je jezelf beter kennen. Het gaat vaak niet eens over eten maar meer over de vraag: 'Wat vind ik belangrijk in het leven?'
De cursus inspireert en brengt met kleine, soms onzichtbare stapjes, grote veranderingen met zich mee."

"De cursus en met name de aandachtsoefeningen, heeft mij enorm geholpen te ontdekken waar mijn knelpunten liggen op het gebied van eten."

"Deze cursus gaat over bewust omgaan met mijn lijf. Het geeft me inzicht in waarom ik eet als ik geen honger heb. Dat er dan blijkbaar een andere behoefte is."

"Deze cursus heeft mij een sleutel gegeven tot een leven dat beter bij me past en waar ik nu, na 30 jaar worstelen met diverse diëten en mijn gewicht, eindelijk tevreden mee ben."

"Door deze combinatie van mindfulness en eten ben ik me veel meer bewust geworden van bepaalde processen in mijn geest en lichaam en ben ik nu veel meer in balans."

Nieuwe cursusgroep

22 maart start al weer de 7de groep mindfulness en eten/afvallen. 
Als jij af wilt van dat gedoe met (emotie)eten en een gezonde relatie met eten en je lichaam wilt ontwikkelen, dan kan dat in deze 8weekse cursus. 
Deze lente start je en voor de zomervakantie ervaar je dat je dan al heel veel bereikt hebt.
Je zult veel beter in staat zijn bent om jouw eet- en andere behoeftes te herkennen, Daarnaar te luisteren en lekkerder in je vel komen te zitten.

voor meer info en/of aanmelden.

 

Hoe vaak zit jij even stil op een dag? 

  • nooit
  • eens per dag
  • meerdere malen per dag

Laat je reactie hieronder achter en ik zal altijd reageren.

 

Karen van den Brink

Ik weet zelf hoe het is om gestrest door het leven te gaan en juist geen balans te hebben. Ik was altijd hard aan het werk, snoepte te veel en ging te laat naar bed. Nee zeggen kon ik niet en ik had altijd het gevoel dat ik tijd te kort had.

Door een verscheidenheid aan opleidingen en cursussen gecombineerd met mijn eigen ervaringen kan ik mijn missie uitdragen en anderen ook coachen naar een gezonde en inspirerende leefstijl.

Plaats hier je reactie!

Dit veld graag vullen!
Dit veld graag vullen!
Dit veld graag vullen!
39.9 968 25